Dahl Biler – Vestjylland Classic:
Vejene omkring Struer og Holstebro kommer til at summe af klassiske biler på lørdag.
Struer & Omegns Motor Sport står på lørdag som arrangør af Dahl Biler – Vestjylland Classic. Løbet er et såkaldt pålidelighedsrally for klassiske biler. Det vil sige at bilerne er mindst 25 år gamle. Løbet er 2. afdeling af FDM DASU Classic Cup. Mesterskabet er også kaldt DM for klassiske biler.
Det bliver et spændende syn med så mange biler, der er kendetegnet ved at være over 25 år gamle. Det bliver Struers borgmester, Niels Viggo Lynghøj, der løfter startflaget for første deltager lørdag kl. 9.30 foran Dahl Biler på Fælledvej i Struer. Inden da er bilerne tanket op og gennemgået i en teknisk kontrol ved OK tanken på Bredgade i Struer.
De første biler forventes til teknisk kontrol og start allerede fra kl. 8.00, så der bliver mange fine historiske biler at se på tæt hold inden bilerne bliver sendt af sted med 2 minutters mellemrum. Sidste bil forlader således Dahl Biler i Struer kl. 11.00.
Første bil til start bliver arrangørklubbens eneste deltagere. Poul Verner Bertelsen og Poul Bo Madsen, der stiller op for SOMS i et af feltets ældste biler, en Renault 8 Gordini fra 1969.
Selv om ruten er hemmeligholdt for deltagerne i Dahl Biler – Vestjylland Classic indtil 45 minutter før start, så kan områderne man kommer forbi under løbet godt offentliggøres inden løbsdagen.
Deltagerne skal inden frokostpausen gennemkøre en rute på 105 km der går fra Struer og bl.a. over Ølby, Gudum, Klosterheden, Fousing, Vejrum, Sir og til pause hos Dahl Bilers nye bilhus i Holstebro.
Efter pausen skal deltagerne køre 143 km hvor de bl.a. kommer forbi Nr. Felding, Råsted, Ulfborg, Stråsø, Vind og Sørvad. Midt på eftermiddagen bydes deltagerne på en kop kaffe hos Sørvad Fodboldgolf, hvor efter deltagerne fortsætter over Aulum, Tvis, Mejrup og Borbjerg inden de slutter løbet af hos Bowl’n Fun i Holstebro.
Klassisk rally er løb, der køres udelukkende på gode veje, og hvor der gives strafpoint efter om man kører rigtigt og på den angivne ideale køretid. Der afvikles også sekundetaper, hvor deltagerne med en bestemt gennemsnitshastighed, der ikke overstiger 50 km/t, skal forsøge at ramme de skjulte tidskontroller lige på sekundet. Der gives strafpoint efter hvor mange sekunder man rammer ved siden af idealkøretiden. Der ud over kan der gives strafpoint hvis deltagerne kører forkert på ruten og evt. mangler rutekontroller.
Det er næsten udelukkende offentlige veje, der køres på i pålidelighedsrally. Derfor er der også alt andet trafik, at tage hensyn til for deltagerne, ligesom færdselslovens regler naturligvis også gælder for deltagerne.
Det er SOMS formand Jørn Mørup, der er løbsleder for arrangementet og med i løbsledelsen er Michael Nystrup Larsen og Niels Holst. Trekløveret forventede mellem 40 og 50 biler til start, så med en deltagerliste på 45 biler, lever tilmeldingerne op til forventningerne.
Det er første gang SOMS står som arrangør af et løb for klassiske biler, så der har været mange ting, der skal falde på plads. Blandt andet har det været et stort arbejde at finde de mange frivillige, der skal bemande de 23 tidskontroller under løbet. SOMS har dog fået god hjælp bl.a. fra naboklubben, Lemvig og Omegns Motor Sport, der står for at bemande 7 tidskontroller.
Løbsledelsen er klar til at tage imod de 45 deltagende vogne på lørdag. Flere af deltagerne kommer langvejs fra til Struer. Således er 12 biler fra Sjælland og 1 fra Tyskland og 1 fra Norge. Deltagerlisten rummer mange spændende biler, blandt dem bl.a. Porsche, Triumph og MG, så der bliver i den grad også noget at se på, med de mange spændende biler på de små veje i Struer og Holstebros omegn.