Dahl Biler – Vestjylland Classic:
Vejene omkring Struer og Holstebro havde besøg af 43 mandskaber fra hele
landet.
Der var mange gæster langvejs fra, da Struer & Omegns Motor Sport lørdag stod som arrangør af Dahl Biler – Vestjylland Classic. Kun 6 af de 43 startende mandskaber var fra Midt- og Vestjylland, resten kom fra resten af landet samt Tyskland og Norge.
SOMS havde kun et mandskab på startlisten, i det Poul Verner Bertelsen og Poul Bo Madsen i en flot gul Renault 8 Gordini fra 1969 havde start nr. 1 i løbet. Holdet kørte et rigtigt godt løb indtil 190 af de 240 km var kørt. Her ramte Struer mandskabet en sten i vejsiden, som slog hul på køleren, og så var løbet kørt.
Der var tilmeldt 45 biler til løbet. Heraf meldte 2 mandskaber afbud inden start, da de havde problemer med det mekaniske i deres gamle biler allerede inden start. 3 hold måtte opgive undervejs, så der var 40 biler tilbage, da man nåede målet hos Bowl’n Fun i Holstebro lidt før kl. 18 lørdag aften.
Dahl Biler – Vestjylland Classic var et såkaldt pålidelighedsrally for klassiske biler. Det vil sige at bilerne er mindst 25 år gamle. Løbet var 2. afdeling af FDM DASU Classic Cup. Mesterskabet er også kaldt DM for klassiske biler.
Det var Struers borgmester, Niels Viggo Lynghøj, der sammen med direktør hos Dahl Biler, Thomas Nikolaisen løftede startflaget for første deltager lørdag formiddag kl. 9.30 foran Dahl Biler på Fælledvej i Struer. Inden da var bilerne tanket op og gennemgået i en teknisk kontrol ved OK tanken på Bredgade i Struer.
Deltagerne var inden frokostpausen ude på 105 km lang rute der gik fra Struer og bl.a. over Ølby, Gudum, Klosterheden, Fousing, Vejrum, Sir og til pause hos Dahl Bilers nye bilhus i Holstebro.
Efter pausen skulle deltagerne køre 143 km hvor de bl.a. kom forbi Nr. Felding, Råsted, Ulfborg, Stråsø, Vind og Sørvad. Midt på eftermiddagen var der indlagt en kort pause hvor deltagerne blev budt på en kop kaffe hos Sørvad Fodboldgolf. Afslutningsvist fortsatte deltagerne over Aulum, Tvis, Mejrup og Borbjerg inden de sluttede løbet af hos Bowl’n Fun i Holstebro.
Det var SOMS formand Jørn Mørup, der var løbsleder for arrangementet og med i løbsledelsen var Michael Nystrup Larsen og Niels Holst. De har alle 3 tidligere deltaget i klassiske løb, men det var første gang de 3 havde kastet sig ud i rollen som arrangør.
”Jeg må nok sige, at det kom lidt bag på mig, hvor meget arbejde, der var forbundet med at stå for et arrangement som dette. Der er brugt et hav af timer både på at tilrettelægge ruten, men også på at få fat på de mange frivillige, der brugte en lørdag på at være tidskontrol eller hjælpe til med bespisning undervejs eller beregning af resultater.” fortæller løbsleder Jørn Mørup, der endnu søndag manglede at indsamle de ubemandede rutekontroller fra løbet. ”Heldigvis klappede stort set det hele på dagen.
Vejret var med os, kontrolmandskaberne fik stor ros for deres arbejde og deltagerne var meget tilfredse både med løbet, men også de fantastiske rammer som sponsorerne havde været med til at sikre os” fortsætter Jørn Mørup. ”Så når vi har sundet os over det store arbejde, vil jeg da ikke afvise, at vi kunne finde på at stå som arrangør igen en anden gang” opsamler Jørn Mørup.
Det var både kontrolmandskaber og løbsledelsen der fik fortjente klapsalver af deltagerne under den afsluttende præmieuddeling.
”Deltagerne blev budt på rigtig mange kilometer gode grusveje, og det var paradoksalt nok noget der delte deltagerne. Nogle af deltagerne fremhævede de fantastiske gode grusveje i de store skovområder, vi har i Vestjylland, som det der havde været dagens højdepunkt, mens andre af deltagerne dryssede lidt malurt i bægeret, ved at påpege, at det var for meget for nogle af de flotte biler” slutter Jørn Mørup.
Det var som anført første gang SOMS stod som arrangør af et løb for klassiske biler. Klubben har kun godt 40 medlemmer, så for blandt andet at bemande de 23 tidskontroller under løbet blev der brug for at hente hjælp fra mange andre uden for klubben. Klubben havde hjælp fra bl.a. naboklubben i Lemvig samt en række tidligere medlemmer ligesom familie og venner blev involveret i arbejdet.
Man afgør, hvem der vinder løbet, ved at indlægge såkaldte sekundetaper undervejs. Den første sekund etape blev afviklet på et par af de lange grusveje i Klosterheden. Her var der placeret hele 4 hemmelige tidskontroller til at tage tid på deltagerne når de passerede forbi. Deltagerne skal holde en gennemsnitsfart på præcis 48 km/t og i de 2 bedste klasser: Expert klassen og Sport klassen blev et sekunds afvigelse fra ideal køretiden belønnet med 1 strafpoint. For de mindre rutinerede mandskaber, der deltager i touring klassen gives der 1 strafpoint for hver 6 sekunders afvigelse fra ideal køretiden.
Der er også en klasse for øvrige biler, altså biler der ikke skal være 25 år gamle, her er nymodes midler som elektroniske triptællere og elektroniske speed piloter tilladt. Det var da også de nye biler i klassen for øvrige biler, der med disse hjælpemidler var bedst til at ramme tidskontrollerne på sekundet.
Vinderne af løbet Rene Skjøt og Jørgen Skjøt fra Randers, der kun fik 17 strafpoint ved de i alt 16 tidskontroller, ramte således kun 1 sekund forkert i gennemsnit pr. tidskontrol. Det var lige netop 2 strafpoint bedre end Henrik Døssing, Århus og Jens Døssing fra Kjellerup.
I Expertklassen blev det til sejr til far og søn, Henrik og Martin Møller Nielsen fra Allingåbro i Ford Cortina fra 1969. Kortlæser Martin er kun 17 år, men med sejren i Dahl Biler – Vestjylland Classic bragte far og søn sig i spidsen i årets DM serie, FDM DASU Classic. Holdet var 4 sekunder bedre end det sjællandske mandskab, Leon Spiegelhauer, Frederiksværk og Kim Pedersen, Store Heddinge, der blev noteret for 27 strafpoint i deres Volvo 142 fra 1970. 3. pladsen i expert klassen gik til østjyderne, Niels Iversen, Mårslet og Hans Ole Nielsen, Mørke i VW Golf GTi fra 1979.
I sportklassen blev det til klassesejr til Holbæk mandskabet, Rikke U. Nissen og Claus Rolsted i en MG B GT fra 1971. Holdet blev noteret for 33 strafsekunder, hvilket kun var et mindre end en anden MG B. Carl Hellmers, Kolding og Poul Hellmeres fra Kjellerup blev nemlig noteret for 34 strafsekunder. Klassens 3. plads gik til fynboerne, Benny Koch og Hans Oluf Nielsen fra Årslev, der i en Volvo 544 sport fra 1966 fik 41 strafsekunder.
I Touringklassen for de mindre erfarne indenfor klassisk bil løb gives der ingen straf for at ramme op til 6 sekunder forkert ved hver hemmelig tidskontrol. Det er forklaringen på, at det laveste antal strafpoint blev uddelt til vinderne i touring klassen. Jeppe Møller Holm og Kristina Friis Nielsen havde i en BMW 2500 fra 1975 kun 4 strafpoint. 2. pladsen i klassen gik til det nordjyske mandskab, Lars Toft og Erik G. Kjærgaard fra Svenstrup i en VW Golf fra 1981. Klassen 3. plads gik til far og søn, Niels Oluf og Lars Jessen fra Vejen i en Ford Escort fra 1980.